چگونه از طریق موسیقی به درآمد برسیم؟

درآمدزایی در موسیقی

موسیقی، زبانی جهانی است که نغمه‌های آن در روح انسان نفوذ می‌کند و احساسات هر انسانی را بر می‌انگیزد. اما در کنار آن، فراتر از یک هنر زیبا، موسیقی می‌تواند به منبع درآمدی پایدار برای هر موزیسین تبدیل شود. در این مقاله با راهکارهای کسب در آمد از طریق موسیقی آشنا می‌شویم. گرچه این راه‌ها خیلی گسترده‌ و متنوع‌ هستند،‌ اما در این مقاله به آنهایی که در کشورمان رواج بیشتری دارد اشاره کردیم. راه های کسب درآمد از موسیقی عبارتند از:

·        فروش آثار موسیقی

درآمدزایی در موسیقی

فروش آثار موسیقی، یکی از روش‌های سنتی و شناخته‌شده برای کسب درآمد از موسیقی است. در این روش، هنرمندان با خلق آثاری جدید و انتشار آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف، آثار خود را به مخاطبان سراسر جهان عرضه می‌کنند و از فروش این آثار، سود می‌برند. فروش آثار می‌تواند از راه‌ّای زیر صورت پذیرد:

فروش آلبوم:

انتشار آلبوم موسیقی، یکی از روش‌های رایج و مرسوم برای کسب درآمد از موسیقی است. هنرمندان می‌توانند از طریق پلتفرم‌های دیجیتال یا فیزیکی، آلبوم خود را به مخاطبان عرضه کنند و از فروش آن کسب درآمد نمایند.

فروش تک آهنگ:

 انتشار تک آهنگ در پلتفرم‌های دیجیتال مانند اسپاتیفای، اپل موزیک و … روشی کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر برای انتشار اثر موسیقی و کسب درآمد از آن است.

فروش نت موسیقی:

آهنگسازان می‌توانند نت قطعات خود را به صورت آنلاین یا حضوری به فروش برسانند. این روش، منبع درآمد مناسبی برای هنرمندانی است که در زمینه آهنگسازی تخصص دارند.

·        اجرای زنده

درآمدزایی در موسیقی

اجرای موسیقی تجربه‌ای است که قطعا هر موزیسینی طعم آن را چشیده است. این اجراها در سطوح پیشرفته‌تر می‌تواند به منبعی برای درآمد هنرجو تبدیل شود. همچنین اجرای موسیقی می تواند در فضاهای گوناگون به شکل انفرادی یا جمعی صورت پذیرد که در ادامه به موقعیت‌های مختلف آن اشاره می‌کنیم:

عضویت در یک ارکستر

عضویت در یک ارکستر و شرکت در جلسات تمرینی آن،‌ مانند نوعی سرمایه گذاری است که پس از گذشت چندین ماه، می‌تواند منجر به درآمدزایی شود. در بعضی از ارکسترها نوازندگان به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند و در بعضی دیگر در سود حاصل از بیلط فروشی سهیم هستند.

اجراهای خصوصی

هر موزیسینی می‌تواند پس از رسیدن به سطح مطلوبی از نوازندگی، به صورت انفرادی یا با همراهی چند نفر یک رسیتال برگزار کند و از فروش بلیط آن درآمد کسب کند.

ساز زدن در ایونت‌ها

عموما در برگزاری رویدادها، سمینارها یا افتتاحیه‌‌ها از موسیقی استفاده می‌شود. نوازندگان می‌توانند با داوطلب شدن برای اجرای موسیقی در این ایونت‌ها به صورت پرو‌‌ژه‌ای هزینه دریافت کنند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که برای بدست آوردن این نوع فرصت‌های شغلی، لازم است که نوازنده در فضاهای مجازی فعالیت داشته باشد و تا حدی شناخته شود.

·        آهنگسازی:

شاخه‌ی آهنگسازی نیز یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی برای موزیسین‌ها می‌باشد. هنرجویان پس از گذراندن دروسی مثل تئوری موسیقی، هارمونی و کنترپوان،‌ می‌توانند آهنگسازی را شروع کرده و پس از کسب تجربه، از آن درآمد کسب کنند. زیرشاخه‌های درآمدزایی از این رشته عبارتند از:

ساخت موسیقی تبلیغاتی:

هنرمندان می‌توانند با ساخت موسیقی برای تبلیغات برندها و شرکت‌های مختلف، به صورت پروژه ای هزینه دریافت کنند و کسب درآمد کنند.

سفارش آهنگ:

 برخی افراد و سازمان‌ها برای مناسبت‌های خاص مانند عروسی، تولد و … سفارش آهنگ می‌دهند که می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای هنرمندان باشد.

همکاری با رسانه‌ها:

 هنرمندان می‌توانند با ساخت موسیقی برای فیلم، سریال، بازی‌های ویدئویی و … با رسانه‌ها همکاری کنند و از این طریق کسب درآمد نمایند.

·        ضبط های استودیویی

موزیسین‌های حرفه‌ای می‌توانند از طریق ضبط قطعات خود در استودیو نیز کسب درآمد کنند. این کسب درآمد می‌تواند از روش های زیر انجام شود:

ضبط قطعه‌ی آهنگسازان

بسیاری از آهنگسازان برای بیشتر شنیده شدن آثار خود، تمایل دارند که آثارشان را توسط نوازندگانی حرفه‌ای ضبط بکنند و سپس انتشار دهند.

ضبط قطعات قدیمی

بسیاری از نوازندگان نیز با ضبط آثاری دلخواه و بنا به سلیقه‌ی خودشان و انتشار آن در پلتفرمی مثل یوتویوب نیز به درآمد قابل توجهی می‌رسند.

·        فعالیت در فضای مجازی:

فعالیت در فضای مجازی یکی از بروزترین و در دسترس‌ترین روش‌های موجود برای کسب درآمد از موسیقی می‌باشد. فعالیت در این فضاها می‌تواند به اشکال زیر صورت پذیرد:

ایجاد کانال یوتیوب:

هنرمندان می‌توانند با ایجاد کانال یوتیوب و انتشار ویدیوهای آموزشی، اجرای زنده، موزیک ویدیو و … به کسب درآمد از این طریق بپردازند.

فعالیت در اینستاگرام:

اینستاگرام بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن آثار موسیقی، برگزاری لایو، تبلیغات و تعامل با مخاطبان است و می‌تواند به کسب درآمد از طریق این پلتفرم منجر شود.

استفاده از پلتفرم‌های استریم:

 پلتفرم‌های استریم مانند اسپاتیفای، اپل موزیک و … به هنرمندان امکان می‌دهند تا آثار خود را به مخاطبان سراسر جهان ارائه کنند و از طریق تعداد دفعات پخش، کسب درآمد نمایند.

·        تدریس

تدریس موسیقی یکی از رایج‌ترین روش‌های درآمد موسیقی در سرتاسر جهان است. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که به دلیل گسترده بودن این امر، متاسفانه بسیاری از موزیسین‌ها با وجود عدم توانایی لازم برای تدریس،‌ شروع به این امر می کنند و می‌تواند نتایج زیان باری برای هنرجو با بار آورد. در نتیجه قبل از شروع تدریس حتما باید از آمادگی‌های لازم برای این کار برخوردار باشیم. تدریس می‌تواند به اشکال زیر صورت پذیرد:

تدریس خصوصی به صورت حضوری یا آنلاین:

این شیوه که رایج‌ترین نوع تدریس است می‌تواند روش مناسبی برای کسب یک درآمد نسبتا پایدار از موسیقی باشد. هنرمندان می‌توانند به صورت آنلاین یا حضوری از طریق آموزشگا‌ه‌ها یا به صورت شخصی، به تدریس خصوصی ساز و خوانندگی بپردازند و از این طریق کسب درآمد کنند.

برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین:

هنرمندان می‌توانند با ایجاد دوره‌های آموزشی آنلاین در زمینه‌های مختلف موسیقی مانند نوازندگی، آهنگسازی، تئوری موسیقی و … به مخاطبان سراسر جهان آموزش دهند و از این طریق کسب درآمد کنند.

برگزاری وبینار و کارگاه‌های آنلاین:

 برگزاری وبینار و کارگاه‌های آنلاین در زمینه‌های مختلف موسیقی، روشی تعاملی و جذاب برای آموزش و کسب درآمد از این طریق است.

کلام آخر

روش هایی که در بالا ذکر شد بخشی از دنیای گسترده ی درآمدزایی از طریق موسیقی است. هر موزیسینی می‌تواند بنا به خلاقیت خود،‌ روش‌های جدیدی در این زمینه خلق کند و به درآمد قابل توجهی برسد. نکته‌ی قابل توجه این است که برای انتخاب مسیر شغلی مناسب ابتدا باید به علایق و استعدادهای خود احاطه‌ی کامل داشته باشیم و با شناخت کافی از خود و مشورت با افراد مجرب در این زمینه قدم برداریم. شما چه زمینه‌های دیگری برای کسب درآمد از موسیقی می‌شناسید؟ برای ما در پایین همین صفحه بنویسید.

استادیار
راه های ارتباطی دوسل
نویسنده

غزل مخمور

نظرات کاربران

4 پاسخ

  1. فروش ادوات و ساز های موسیقی
    انتشار کتاب های مربوط به موسیقی
    مشاوره به کسانی که می خواهند موزیسین شوند
    خدمات فیزیوتراپی و درمانی به نوازندگان آسیب دیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *